IV Koncert 2016

WOŁÓW, 2.10.2016

„Meditation religieuse”

Piotr Rojek /organy/

Zbigniew Pilch /skrzypce/

Tadeusz Galczuk /tenor/

 

PROGRAM KONCERTU

  1. Jules Massenet (1842 - 1912)
    Meditation z opery Thais
  2. Cesar Franck (1822 - 1890)
    Prelude, Fugue et Variation op. 18
  3. Max Reger (1873 - 1916)
    Largo z Suity w starym stylu op. 93
  4. Charles Gounod (1818 - 1893)
    Vision de Jeanne d’Arc
  5. Alessandro Stradella (1639-1682)
    Pieta Signore
  6. Josef Gabriel Rheinberger (1839 - 1901)
    Abendlied z Suity na organy i skrzypce op. 166
  7. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Jesus bleibet meine Freude (z kantaty 147)
  8. Franz Liszt (1811 - 1886)
    Benedictus z Mszy koronacyjnej
  9. Georges Bizet (1838-1875)
    Agnus Dei
  10. Jean Sibelius (1865 - 1957)
    Valse triste op. 44 nr 1

 

Piotr Rojek

Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu, w  klasie organów mgr. Klemensa Kaminskiego /1994/.

Edukację muzyczną kontynuował w Akademii Muzycznej im. Karo- la Lipińskiego we Wrocławiu, wieńcząc ją dyplomami: na Wydziale Instrumentalnym w  klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego /1999/ oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i  Muzykoterapii w  klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba /2003/.

Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.

Artysta koncertował m.in. w  Czechach, Finlandii, na Łotwie, w  Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji oraz na Wyspach Alandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w  dorobku kilkanaście płyt. Powstała w  2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.

Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i  Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.

Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w  macierzy- stej uczelni. Kieruje Katedrą Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. W kwietniu 2016 został wybrany na stanowisko Dziekana Wydziału Instrumentalnego /na kadencję 2016-2020/. Prowadzi również dzia- łalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu.

 

Zbigniew Pilch

Doktor sztuki, jest jednym z  najwybitniejszych skrzypków barokowych, artystą o  niezwykle szerokich zainteresowaniach, które obejmują całość muzyki instrumentalnej od XVI do XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem skrzypcowego idiomu wirtuozowskiego. Gra na skrzypcach barokowych i współczesnych, altówce i  violi d’amore. Koncertuje jako solista, kameralista i  dyrygent. Współpracował z  prawie wszystkimi zespołami muzyki dawnej w  Polsce, od początku działalności Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pełni funkcję jej koncertmistrza. Występuje w  całej Europie i  na świecie z  takimi znakomitymi zespołami, jak Battalia, Concerto Copenhagen, Al Ayre Español, Musica Florea czy Collegium Vocale Gent. Jako solista i  dyrygent współpracuje z  licznymi zespołami w  całej Polsce. Wykłada skrzypce i  altówkę barokową na akademiach muzycznych we Wrocławiu i w Krakowie, a  także podczas kursów mistrzowskich w  ramach Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim.

W 2007 roku ukazały się nagrane przez niego Koncerty skrzypcowe Janiewicza. W  2009 wydano Symfonie nr 103 i  104 Haydna w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją artysty. Ostatnio nagrał solową płytę Oświecony wirtuoz.

 

Tadeusz Galczuk

Debiutował w  Operze Wrocławskiej jeszcze jako student w partii Ernesta w operze G. Donizettiego „Don Pasquale”. Następne partie to klasyka teatru operowego: G.Puccini „Cyganeria” (Rodolfo), G.Verdi „Traviata” (Alfredo), Ch. Gounod „Faust”, ale też W.A. Mozart „Uprowadzenie z Seraju” (Pedrillo), P. Czajkowski „Eugeniusz Onegin” (Lenski), J. Strauss „Student Żebrak” (Jan-Szymon). Operetka ta została także nagrana w wersji filmowej dla TVP- ZDF-RAI w partii Ollendorfa wystąpił niezwykle popularny w Niemczech J. Rebroff. Film ten był wielokrotnie pokazywany w całej Europie w niemieckiej wersji językowej, także w Polsce w wersji polsko-języcznej.

Następnie kontrakt w  Teatrze Miejskim w  Bremen, gdzie spędził następne siedem sezonów śpiewając także wiele partii z  repertuaru niemiecko-języcznego np. H.Pfitzner „Palestrina” (biskup Budaja) W. Braunfels – „Ptaki” (Hoffegut), R.Strauss „Arabella” (Matteo), A.Berg „Wozzeck” (Hauptmann) G. Verdi „La Traviata” (Alfredo) i wiele innych.

Po siedmiu sezonach spędzonych w  Bremie angaż w  Staatsoper Hannover, gdzie ten kierunek repertuarowy pogłębiły opery R. Straussa, R.  Wagnera „Siegfried” (Mime), B.  Smetana „Sprzedana narzeczona” (Jenik) czy G.Donizetti „Napój miłosny” (Nemorino), itd.

Oprócz działalności scenicznej, także działalność koncertowa: J. S. Bach „Pasja” Św. Jana (arie), Oratorium na Boże Narodzenie W.A. Mozart „Requiem”, G.Rossini – Stabat Mater G.Verdi, „Requiem”. Śpiewał Partie Herodesa w  operze R.Straussa „Salome” w  Teatrze Miejskim w  Augsburgu w  październiku 2004 w  tej partii także w  Salzburgu. Brał udział w  produkcjach - tournee np. „Die Fledermaus” - Johann Strauss jako Alfredo. W  międzyczasie gościnne występy w  wielu teatrach niemieckich – Oldenburg, Hamburg, Wupertal i w Hanowerze w nowych produkcjach operowych . Na przełomie roku 2010/11 tournée do Chin z operetką J. Straussa „ Die Fledermaus” (Alfred).

Jako gość w  jednej produkcji operowej w  sezonie w  Staatsoper Hannover H.W. Henze „Bassariden”, J. Janacek „Z  mrtvého domu” a także operze E.Humperdinck „ Hänsel und Gretel”.

W  ostatnich sezonach – udział w  wielu produkcjach operetkowych Franz Lehár „ Land des Lächelns”, „ Graf von Luxemburg”, C. Zeller „Der Vogelhändler”, Sigmund Romberg „The Student Prince”.